Door Richard Heijmann op 24 februari 2014

PvdA wil mantelzorgers beter ondersteunen

De PvdA vindt dat mantelzorgers de ondersteuning moeten krijgen die zij verdienen. Daarom wil de partij in elke gemeente een steunpunt voor mantelzorgers, extra professionele ondersteuning voor de vele jonge mantelzorgers en betere voorlichting aan werkgevers en op scholen. Dit staat in het actieplan ‘Steun de Mantelzorger’ dat verschillende PvdA-lijsttrekkers en Tweede Kamerlid Grace Tanamal maandag hebben gepresenteerd.

Richard Heijmann, lijsttrekker PvdA Roermond: ‘Juist nu we zorg in de buurt organiseren en mensen langer thuis kunnen blijven wonen, is de inzet van mantelzorgers van onschatbare waarde. We moeten hen alle hulp bieden die ze kunnen gebruiken.’ Daarom wil de PvdA de komende vier jaar in elke gemeente  een steunpunt mantelzorg te realiseren. Hier kunnen mantelzorgers terecht met al hun vragen. Bijvoorbeeld over financiële tegemoetkoming, over hoe je afspraken maakt met je werkgever en over het ontlasten van zorgtaken door respijtzorg.

Ook wil de PvdA meer aandacht voor het lot van jonge mantelzorgers. Sommige kinderen leveren al vanaf zeer jonge leeftijd mantelzorg aan hun zieke of gehandicapte ouder, broer of zus. Daarom moet er extra professionele ondersteuning voor deze groep komen. ‘Deze jonge mantelzorgers moeten ook de kans krijgen om nog gewoon ‘kind’ te kunnen zijn. Daar is nu nog te weinig aandacht voor’, zegt Richard Heijmann.

De PvdA maakt zich ook sterk voor betere voorlichting op scholen en bij werkgevers. Vaak weet men op het werk, in de wijk of op school niet eens dat een collega, buurt- of klasgenoot thuis voor een ouder of ander familielid zorgt. Terwijl begrip van de omgeving cruciaal is voor mantelzorgers.

Richard Heijmann: ‘Met een ouderwetse folder bereiken we veel mensen niet, met goede voorlichting bij werkgevers, in de klas en via sociale media wel. Mantelzorgers verdienen gewoonweg meer aandacht en ondersteuning.’

De PvdA presenteert het actieplan ‘Steun de Mantelzorger’ op maandag 24 februari in wijkcentrum Het Middelpunt in Amersfoort. Het volledige actieplan is hier te vinden.

Ik ben geboren in Posterholt maar woon sinds 1972 in Swalmen en vanaf 1993 in Roermond. Ik mag dus wel zeggen dat ik een echte inwoner ben van de in 2007 ontstane nieuwe gemeente Roermond. Roermond is een prachtige stad. Een stad om in te wonen, te werken en te recreëren, niet alleen voor onze