Zeker zijn – van een fijne buurt. Ook in Swalmen!

Door Ron Piepers op 15 november 2018

Al in februari van dit jaar, organiseerde ik een speeddate tussen inwoners van Swalmen met Eric Geurts, Limburgs gedeputeerde namens de PvdA en verantwoordelijk voor o.a. stedelijke ontwikkeling. Tijdens deze kennismaking spraken we over de teruglopende voorzieningen in het dorp, evenals het tekort aan woningen en de leegstand in het centrum van Swalmen.

Na de discussie heeft Eric Geurts, namens de provincie Limburg €10.000 toegezegd aan Swalmen om een gezamenlijk plan te realiseren. Niet alleen de Dorpsraad Swalmen, maar ook de gemeente Roermond en het liefst ook een woningbouwcorporatie voeren samen onderzoek uit om inzicht te geven in de behoefte en mogelijkheden van Swalmen.

Inmiddels is het november en hebben onlangs de algemene beschouwingen plaatsgevonden in de gemeenteraad van Roermond. Tijdens deze vergadering wordt de begroting voor de komende periode vastgesteld. Helaas heb ik, vanuit de PvdA Roermond niet kunnen bijdragen aan de discussie, aangezien de PvdA niet meer vertegenwoordigd is in de raad. In de weken voorafgaand aan de algemene beschouwingen heb ik daarom, samen met Demokraten Swalmen een motie voorbereid. De motie is bedoeld om ook de gemeente Roermond €10.000 te laten bijdragen aan de realisatie. Dit was namelijk een voorwaarde van Eric Geurts.

Met trots kan ik melden dat de motie vrijwel unaniem gesteund is. Niet alleen door de coalitiepartners GroenLinks, CDA en D66, maar ook door de oppositiepartijen VVD, LVR, DENK en SP.

Hiermee maken we Swalmen weer leefbaar. Als PvdA zijn we ontzettend blij dat er een volgende stap is gezet. Zo zijn de inwoners van Swalmen zeker van een leefbare omgeving, in 2019, maar ook nog over 20 jaar.