Met frisse moed werken aan een terugkeer in de gemeenteraad

Door Privé: Lynn Rulkens op 30 maart 2020

Zaterdag 28 maart stond er een mooi artikel van onze voorzitter Lynn Rulkens in dagblad De Limburger. Het artikel staat hieronder integraal opgenomen.

Wil jij ook meepraten over welke onderwerpen een concreet plan van aanpak verdienen? Onderwerpen die zeker een plekje verdienen in het verkiezingsprogramma van de PvdA Roermond, laat dan een reactie achter op ons Facebook bericht of benader ons via mail.

‘Er zijn genoeg zaken waarmee we ons kunnen onderscheiden’

Twee jaar geleden verdween de PvdA uit de Roermondse gemeenteraad. Hoe staat de lokale afdeling er nu voor, halverwege de huidige raadsperiode waarin ze aan de zijlijn staat? „We kijken met frisse moed naar de toekomst.”

Op de vraag hoe het op dit moment gaat met de Roermondse PvdA-afdeling, antwoordt voorzitter Lynn Rulkens duidelijk maar ook eerlijk. „Goed, maar tegelijkertijd is het moeilijk. Moeilijk omdat de geluiden uit de samenleving die je normaal als raadsfractie tot je krijgt, nu een stuk moeilijker tot je komen. En als je onderwerpen oppakt dan is het lastiger om dat zichtbaar te maken, maar het lukt ons wel. Op het sprekersplein hebben we vorig jaar richting raad bijvoorbeeld gepleit voor het verder ophogen van de starterslening en dat idee is uiteindelijk overgenomen.” Twee jaar geleden kregen de sociaaldemocraten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen een klap te verwerken. Voor het eerst sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog wist de PvdA geen zetel te bemachtigen in de Roermondse gemeenteraad. Rulkens trad drie maanden na de verkiezingsnederlaag aan als voorzitter.

‘Onzichtbaar’

„Natuurlijk hebben we gekeken wat beter had gemoeten. We zijn als partij te lang onzichtbaar geweest in het gemeentelijke bestuur. Daar proberen we lessen uit te trekken. En een duo-lijsttrekkerschap, dat doen we ook niet meer. De gedachte erachter was voor ons logisch, maar voor de buitenwacht te onduidelijk.” Ideeën en meningen ophalen in de maatschappij om daaruit de koers voor de toekomst te destilleren. Dat is waar de Roermondse PvdA’ers nu mee bezig zijn. Voordat de maatregelen rondom het coronavirus van kracht werden, waren er regelmatig overleggen met de circa honderd leden die de afdeling heeft en met vrijwilligersorganisaties. Ook was men net gestart met politieke cafés. Rulkens: „Manieren om helder te krijgen waar we ons op gaan richten. Er zijn zeker dingen die in onze ogen in Roermond anders kunnen. Hoe ga je om met starters op de woningmarkt? Het armoedebeleid. Waarom zou je niet experimenteren met een basisinkomen? Juist in deze tijd. Er zijn genoeg zaken waarmee we ons kunnen onderscheiden van bijvoorbeeld een SP of GroenLinks; daar ben ik van overtuigd.”

Lijsttrekker

Het komende jaar gaat de afdeling bepalen welke onderwerpen nadrukkelijk terug moeten komen in het verkiezingsprogramma. Een groslijst met kandidaten is in de maak. De bedoeling is dat Rulkens in 2022 lijsttrekker wordt. „Zoals gezegd, we proberen steeds zichtbaarder te worden. De uitslag van twee jaar geleden heeft ons weliswaar met beide benen op de grond gezet, maar we kijken met frisse moed naar de toekomst met als uiteindelijke doel een terugkeer in de gemeenteraad.”